keskiviikko 10. tammikuuta 2018

Legendaarinen Järvisen pipo


Legendaarinen Järvisen pipo

Minua harmitti vuosikaudet aivan suunnattomasti, koska olin joskus vuosikymmeniä sitten, ennen suksienkeräys harrastukseni aloittamista heittänyt roskiin kaikki "hikiset" Järvisen piponi.
Kirppiksillä pyöriessäni vuosien saatossa, tuli usein mieleeni ajatus, "olisiko Järvisen pipoa ". No ei ollut , ei ikinä.....
Vuoden 2011 olin töissä Maasotakoululla Lappeenrannassa. Pari kertaa näin autolla ajaessani Maasotakoulun kulmilla, jonkun kävelevän Järvisen J-pipo päässä. Kyllä mie mietin ja pohdin, mietin ja pohdin....Pysäytänkö auton ja menen kysymään, voisinko ostaa Järvisen pipon kokoelmaani. Ei ollut kertaakaan kanttia pysähtyä.... No sekin sitten harmitti siinä, kun ei ollut kanttia...
Siinä vuosien varrella, eräänä alkutalven iltana olin hiihtämässä Anjalan tykkilumiladulla. Ladun varrella käveli joku teinityttö Järvisen J-pipo päässä. Muutaman hiihtokierroksen ajan mulla oli aikaa miettiä ja pohtia, miettiä ja pohtia...Kehtaanko kysyä tytöltä, voisiko hän myydä piponsa mulle. En kehdannut pysähtyä ja kysyä....  Taas harmitti sekin, kun ei ollut kantti kysyä.
Vuosien varrella olin nähnyt pari kertaa myllykoskelaisen eläkeläisen, Heinon Matin kävelevän Järvisen pipo päässä Myllykoskella. Matti on sen verran tuttu mies, että moikataan, kun nähdään, ei sen enempää. Joka kerta, kun näin Matin Järvisen pipo päässä, mietin ja pohdin, mietin ja pohdin,  kehtaisinko kysyä Matilta, voisiko hän myydä Järvisen pipon mulle...No en kehdannut ja sekin harmitti vähän aikaa joka kerta.  


Tiistaina sain ylimpänä olevat valkosinipunaiset,  upeat, 
siteettömät, käyttämättömät  Järvisen kilpasukset. Vuosimalli noin 1984

Vuonna 2014 olin Sannan ja Aleksin kanssa syömässä Anjalankosken ABC:llä. Näin, että Heinon Matti käveli Järvisen pipo päässä kohti kassaa. Malliltaan korkea pipo oli asetettu päähän vielä niin, että se oli aivan pystyssä ja lämmitti vain päälakea. Näky oli jopa hieman huvittava. Sanoin Sannalle ja Aleksille, että Heinon Matti kävelee tuolla Järvisen pipo päässä ja nyt kyllä menen kysymään, myisikö Matti pipon mulle. Pomppasin pystyy, otin muutaman reippaan askeleen päättäväisesti, jonka jälkeen huomasin jotakin roikkuvan toisessa hihassani. Vaimohan se siinä roikkui ja juputti, etten mie muka voisi mennä ostamaan toisen päästä pipoa.
Istahdin takaisin istumaan tuoliini. Mietin ja pohdin, mietin ja pohdin jälleen... Katselin Heinon Matin upeaa Järvisen pipoa, pomppasin nopeammin pystyyn ja lähdin liikkeele vielä reippaammin, kuin ensimmäisellä yrityksellä. Kävelin sitten Matin luokse. Matti kertoi, että pipo on hänelle niin mieleinen, ettei hän sitä myy.
Mie kerroin suksienkeräys harrastuksestani Matille. Kerroin, että mulla on kokoelmissani Järvisen toppatakki ja liivikin. Pipoa en vaan ole kokoelmiini mistään saannut vuosien etsimisestä huolimatta.
Matti sanoi, että hyvä on, 40 euroa. Katsoin lompakkoa. Vanhana "sököpelaajana" sanoin, että nyt mun täytyy lähteä äkkiä käymään keskustan pankkiautomaatilla, kun ei satu olemaan kuin 20 euroa.
"Hyvä on, anna se ", sanoi Heinon Matti. 
Siitä se Matti lähti ulos pakkaseen paljain päin. Mie olen edelleen tosi iloinen, kun vihdoin sain Järvisen J-pipon talliini. Suuri kiitos Matti !

Viime vuosina Järvisen J-pipoja on alettu jälleen valmistamaan ja tietysti myymään. Lähes kaikki retrohan on nyt muodissa.  Keräilijälle aito ja alkuperäinen, on aito ja alkuperäinen. Tavoittelemisen ja keräämisen arvoista. : )


Aito ja alkuperäinen Järvisen Ski Team laukku

Aki

2 kommenttia:

  1. Itse saalistin vastaavan pipon Torista Keijo Kuntola nimiseltä entiseltä ampumahiihtäjältä 50 eurolla.Jotkut ovat päähioneen huomioineet.Käytän sitä muiden vanhojen kuteiden(ei Järvisen) kera.

    VastaaPoista
  2. Mistähän näitä järvisen pipoja saa,kun mieheni on sitä kaivannut, minä se hävitin kerran.

    VastaaPoista